Russland er vår nabo
og vi har felles interesser med forvaltningen av av havområdene og fiske.
Vi bor sammen på Svalbard, og samefolket finnes også på den russiske siden.
Mye er ødelagt på grunn av russofobe politikere i vårt land. ,

Norge for Fred har hovedfokus på sikkerhetspolitikken i de arktiske områdene. Vi
deltar i fellesaksjoner med andre organisasjoner mot basepolitikk og krigsøvelser. Vi
deltar i fredsmarsjer, og vi deltar i palestinademonstrasjoner, og vi deltok i
demonstrasjon mot fredsprisutdelinga til den venezuelske opposisjonspolitikeren,
som oppfordra andre land til å angripe sitt eget land militært.
Vi er opptatt av å forstå sammenhengen i den geopolitiske situasjonen, både politisk,
økonomisk og kulturelt. For eksempel er USAs krav om å overta Grønland, nært
knyttet til de amerikanske basene i Norge. Med rakettbaser på hver side av
Norskehavet, kan USA stenge skipstrafikken for konkurrenter; som Russland og
Kina. Dette vil gi USA kontroll over hvem europeiske land kan handle med. De
europeiske nasjonalstatene vil miste sin selvbestemmelsesrett.
Vi er imot den nye sikkerhetspolitikken som gjør at NATO kan øve krig helt inn til den
norsk-russiske grensa. Etter inntreden i NATO i 1949, fulgte Norge en beroligende
politikk overfor Sovjetunionen som gikk ut på å ikke ha militærøvelser øst for den 24.
breddegrad. I 2025 ble denne politikken historie. Nå møtes natogeneraler ved den
norsk-russiske grensa.

Regelen om ikke å etablere utenlandske militære baser i landet vårt har fått samme
skjebne, den blir ikke fulgt lenger. Argumentet er at det er omforente områder, og
ikke baser. Dette er ordspill, og kan ikke tas seriøst.
Norden har de de siste årene etablert over 40 baser. Norge for Fred har vært og er
imot etablering av amerikanske militære baser. Myndighetene har på få år, uten
offentlig diskusjon gitt USA adgang til norske baser, de fleste i Nord Norge. De
ansvarlige politikerne sier at det ikke er amerikanske baser her, men kaller dem for
forente områder. Dette ser vi på som ordspill.
Amerikanske baser er inkludert i norske baser, og kan stort sett gjøre hva de vil på
sine områder uten innsikt fra norske myndigheter. Vi vet ikke om de har lagret
atomvåpen eller andre farlige våpen der. Politikerne sier de stoler på at dette ikke er
tilfelle. Dette ser vi på som naivt. Inspeksjon burde være obligatorisk.

Den nye kalde krigen er bygd på myten om Russland vil angripe oss. Russland har
aldri vært en fare for Norge, og har aldri trua oss. Naboene Norge og Russland har aldri
vært i krig med hverandre, noe som er en sjeldenhet i verdenshistoria. Vi har som
eksempel tidligere samarbeidd om, og undertegna Delelinjeavtalen i Barentshavet
uten konflikt. Nå vil vi ikke engang ta imot russiske turister.
Norge for Fred vil avskaffe utenlandske militære baser i landet vårt. De fleste basene
ligger i Nord Norge, hvor Cold Respons-øvelsen skal foregå i mars 2026. 25 000
natosoldater skal delta. De fleste skal sannsynligvis ankomme norske havner, og
fraktes til grensa mellom Finland og Russland.

Hovedstrøms-mediene bygger opp en fortelling om at nå kommer russerne og tar oss.
Denne fortellinga har vært brukt ved flere anledninger de siste hundreåra. Problemet er at
det aldri har skjedd. Det er vestlige land som har angrepet østover. Personer som prøver å
komme med motforestillinger mot fortellingene om de farlige russerne, den uprovoserte
invasjonen i Ukraina og fullskala krig, blir latterliggjort eller sensurert bort. Hovedstrøms-
mediene har laga seg et monopol på formidling av budskap.
Et annet problem er alle amerikanske militærbasene som er oppretta de siste åra, 12 av
dem i Norge. USA har for tiden bortimot tusen baser spredt over hele verden. Bare i
I Tromsø har det vært samarbeid mellom flere organisasjoner og partier om
aksjoner mot at amerikanske militære atomfartøy skulle få bruke den nylig utbygde
sivile havna på Tønsnes til logistikkhavn. Norge for Fred holdt appeller utenfor
rådhuset de gangene kommunestyret skulle behandle saken, og vi møtte opp på
Tønsnes, som ligger ca. to mil fra sentrum, hver gang ubåtene dukket opp.
Kommunestyret ga opp etter det første vedtaket om ikke å tillate anløp av disse
ubåtene, men gav opp etter press fra forsvarsdepartementet.
Den kalde krigen er også økonomisk. Norske politikere har vært med på EU-
politikken som har gjort Europa fattigere ved å sanksjonere russisk gass, og har gjort
seg avhengig av tre til fire ganger dyrere LNG, fraktet på skip fra USA. Hensikten var
å skape økonomisk kollaps av Russland. I stedet ser det ut til at det er europeiske
land som lider økonomisk.

Norge for Fred vil jobbe for at norske myndigheter skal reversere den aggressive politikken,
og starte fredsforhandlinger som ender opp med sikkerhet for alle.

Ikke bare øver norske soldater ved den finsk-russiske grensa, men myndighetene
har også fjerna det hinderet som Norge laga etter inntreden i NATO i 1949, om å
berolige Sovjetunionen ved ikke å ha øvelser nær den norsk-russiske grensa.